עיצוב לוגו לדג משה רבנו…

עולם הפרסום בשנותיה הראשונות של המדינה ייחצן בעיקר מוצרים משמעותיים במטבח הישראלי כמו משחה לניקוי כלים "אמה", שמן "מגד" שאין עקרת בית מתחילה לבשל בלעדיו, מרגרינה גולדבנד הותיקה שמוכרת גם היום, אבל קשה לומר כי היו בכלל מותגים שלא לדבר על עיצוב לוגו.

דווקא בתקופה ההיא פרח הדמיון ואנשים המציאו את השמות והלוגואים של המוצרים בעצם, מתוך הרגלי השימוש, יצירתיות או אמונה כלשהי. כך נולד בשנות החמישים השם "משה רבנו" לדג שטוח שמשום מה כבר לא שוחה בים התיכון.

ולמה משה רבנו? לאנשים הייתה אמונה שכאשר משה חצה את ים סוף הדג הזה בדיוק היה באמצע, גופו נחצה לשניים ומשום כך הוא כל כך שטוח.

מומחי המיתוג של חברת מיי ברנד למיתוג ופרסום דיגיטלי אומרים כי הסטודיו הגרפי שלהם היה בהחלט עושה עיצוב לוגו לדג הזה, כי עם שם כזה יש השראה גדולה. וכאשר הלוגו עובד הכל עובד, בין אם זה קידום אורגני בגוגל, קידום ממומן או ניהול דף הפייסבוק של המותג.

עיצוב לוגו לנשיקה של הלחם…

לפי השפה והכינויים למוצרי מזון כמו למשל "הנשיקה של הלחם" (הקצה של הלחם שנושק לקצה אחר של הלחם במאפייה), ניתן להבין כי היה זה עידן התמימות ויש ותיקים שקוראים עד היום כך, לקצה הטעים הזה של הלחם.

הנשיקה של הלחם אגב, הייתה מושא למריבות בלתי פוסקות במשפחה, שכן כולם גרסו כי זהו החלק הכי טעים של הלחם ולכן קראו לו נשיקה. אין ספק כי עיצוב לוגו לנשיקה של הלחם יכול להיות מאתגר גם היום.

אבל זה לא היה הכינוי היחיד על הלחם, הייתה גם פתקה שכל מאפייה הדביקה אותה על הלחם שנשאה את הלוגו שלה (כן למאפיות היו לוגואים קטנים וטריים…) וכן את תאריך האפייה ואנשים היו תולשים את זה, ואם הם לא תלשו אז הם בטעות בלעו…

מי זוכר את המבורגר וימפי?

הרבה לפני מקדונלדס היו פה פעם סניפים של המבורגר וימפי שבסיסו באנגליה, אותו לוגו היה בצבעי אדום לבן, הם החזיקו מעמד כמה שנים אבל לא שרדו. אפשר לומר כי אנשים עוד היו תקועים במטבחים העדתיים שלהם ולא ממש נפתחו לטעמים אחרים, והמבורגר הוא שום דבר בשום מטבח עדתי.

אם לאנשים הייתה פתיחות קולינרית, זה היה למשהו שהיה קרוב למטבח שלהם אבל מי שמע בכלל על המבורגר?

כך למשל היו משווקים חומוס טחינה באבקה (לא חלמו על חומוס חסן) ואנשים היו קונים את זה, מערבבים עם מים ונהנים מכל ניגוב.

מומחי המיתוג ועיצוב הלוגו של חברת מיי ברנד מסבירים כי כדי שחברה תקבל מיתוג ותאמץ לוגואים, היא עצמה צריכה לעבור דרך כזו וישראל של שנות ה-60 וה-70 לא הייתה ערוכה לקלוט מוצרי מזון או טעמים חדשים, כך שאם היה עיצוב לוגו הוא היה הכי פשוט, הכי קליט והכי קל. אגב, זו הנוסחה הכי טובה גם היום לעיצוב לוגו ובתחום הזה אין ספק כי כל המוסיף גורע…