מיתוג דיגיטאלי VS מיתוג פרינט – מצאו את ההבדלים

רבים מתייחסים למיתוג כאל סכום הלוגו והסלוגן בלבד. עבורם, המיתוג של נייק למשל, הוא סמל ה"סווש" והסלוגן "Just do it" 

מיתוג דיגיטלי לעומת מיתוג בפרינטהצמוד אליו. אולם יזמים מנוסים ומקצועני מיתוג עסקי יודעים שזה לא הכול. מיתוג בקצרה, הוא מה שאנשים חשים כלפי מותגים וגורמים להם להפוך ללקוחות חוזרים, אוהדים ובמקרים מסוימים אפילו מעריצים. הלוגו והסלוגן הם מרכיבים חשובים ללא ספק, אבל הם רק חלק מהטריגרים לרגשות הללו. אחרי שהבהרנו את הנקודה הזו ואנחנו מבינים בקווים כלליים מהו מיתוג, נשאלת השאלה: האם יש הבדל בין מיתוג דיגיטאלי לבין מיתוג אוף-ליין? התשובה הקצרה היא: כן! את התשובה הקצת יותר מפורטת, תמצאו במאמר זה.

הבטחות שלא כדאי לשנות

אנשי שיווק לא מפסיקים להתווכח על הפרטים אבל בגדול מוכנים להסכים על מספר מאפיינים כללים של מותגים: זהות, תדמית, 

מיצוב, אישיות, נכסים, ניסיון, בידול, תקשורת, בולטות ועוד. מאפיינים אלו לא אמורים להשתנות במעבר בין העולם המודפס לעולם הדיגיטאלי. מותג שמבטיח מוצרים ידידותיים לסביבה, למשל, יבטיח את אותם דברים בפרינט ובדיגיטל.

עסקים רבים פונים ליותר מקהל יעד אחד:  לקוחות בוגרים שמעדיפים לצאת לקניון ולקוחות צעירים יותר שמעדיפים לקנות ברשת, 

יכולים להיות לקוחות של אותו מותג. השאלה שעסקים צריכים לשאול את עצמם במקרים כאלה היא האם ההבדלים בין קהלי היעד

 משמעותיים במידה שמצדיקה שני מיתוגים שונים. את אחת הדוגמאות הטובות להתמודדות עם מצב כזה מספק מותג הצעצועים Toys R Us, שהתרחב אל שוק מוצרי התינוקות עם Babies R Us, שני המותגים שייכים בבירור לאותה משפחה, אבל קהלי היעד שלהם שונים לחלוטין. 

מבחינת קהלי היעד,  ברוב המקרים ההבדלים בין דיגיטל לפרינט לא מצדיקים תחזוקה של שני מותגים. עסקים צריכים לשמור על אחידות, כדי לא לגרום לבלבול בקרב הלקוחות וכדי לשמור על מעמדן בעיני כל קהלי היעד שלהם.

מותג אחד, מסר אחד  

הקפדה על אחידות בפרינט ובדיגיטל היא קריטית עבור מותגים, במיוחד ביחס  לאלמנטים כמו: צבעוניות, עיצוב לוגו, תוצרים השיווקיים, חנויות, באנרים, שפה מילולית, מסרים שיווקים ודימויים חזותיים. כמה מותגים מצליחים במיוחד, התבססו על הצגת מוצרים מהעולם האמיתי, לקהל דיגיטאלי. דרך הזו דורשת התנהלות זהירה, כדי לא לגרום למותג שלכם להיראות כאילו הוא דוחף פרסומות לאנשים שלא רוצים לראות אותן. שימוש טוב באמת בטכניקה הזו, עשתה חברת GoPro שהשקיעה את רוב המאמצים במעורבות גולשים והציבה את המוצרים עצמם במקום השני בחשיבותו.

יחי ההבדל הקטן

אחת ההבדלים הבולטים בין מיתוג און-ליין למיתוג פרינט, הוא הפונטים. מחוץ לרשת אנשים קוראים בדרך כלל טקסטים בפונטים סריפיים, שמתאפיינים בעובי משתנה. לקריאה און ליין שמתאפיינת בסריקה מהירה של הטקסטים, במכשירים קטנים יחסית, מתאימים פונטים סן-סריפיים, בעלי עובי אחיד.

למותגים יש המון הזדמנויות לפגוש את הלקוחות שלהם און-ליין, ועליהם להתאים את השפה המילולית בה הם משתמשים להקשרים השונים. ברשת חברתית כמו סנפצ'אט, הם צריכים לאמץ גישה נינוחה יחסית, ובטוויטר ליצור טקסטים קצרים ומדויקים שיענו על מגבלת התווים. כותבים של טקסטים שיווקיים ופרסומיים, חייבים לדעת על גבי איזו פלטפורמה הם יופיעו כדי שיוכלו לתפור אותם למידותיה, מבלי לפגוע בערכי המותג.

הבדל נוסף הוא תוכן גולשים, שאינו מופיע כלל מחוץ לרשת. תוכן מסוג זה יכול לכלול: התרשמות צרכנים, סיפורי עובדים ותמונות או טקסטים שנוצרים על ידי לקוחות.

כאשר מתכננים לעודד יצירת תוכן על גולשים, חשוב להקפיד כי הוא יתאים לנוכחות של המותג מחוץ לרשת. אין דרך לשלוט בתכנים המועלים על ידי משתמשים, אבל ניתן לשלוט בהקשרים שלו, במיקומים בהם הוא יופיע  ובדרכים שבהן הוא יוצג.

אם הגעתם עד כאן, ודאי שמתם לב כי ההבדלים בין מיתוג און ליין למיתוג אוף-ליין הם לא מאוד דרמטיים. לא יותר מכמה שינויים והתאמות. המיתוג יהיה במיטבו כאשר כל הלקוחות נחשפים לאותם המסרים וחשים את אותן תחושות בנוגע למותג, ברשת ומחוץ לה.

נכתב על ידי צוות המיתוג של ConvertiX – משרד פרסום דיגיטל